Liten koll på H&M och Teliasonera

Hej!

Jag tycker att det är kul med lov men ska jag vara helt ärlig så tycker jag att det är ännu härligare när lovet är över. Varför? Jo då kan mitt liv övergå till det normala igen. Börsen kör igång i morgon igen och mina vardagliga rutiner med träning, schack, blogg och familjemys samt jobb kör igång igen. Ta det inte fel, jag gillar lov, det är skönt med en liten break från riktiga livet, men sen är det härligt att sätta igång med framtidsbyggandet igen.

Nu över till aktiesnacket!

Eftersom att det har vart så mycket snack angående H&M och Telia så bestämde jag mig för att kolla upp dessa båda och skapa mig en lite bättre bild över hur läget egentligen är, därför passade jag på att jämföra lite siffror. Så här går mina tankar kring dessa innehav….

Omsättningen: 

Omsättningen är ett begrepp som jag gillar särskilt mycket eftersom att det visar om din vara eller tjänst är efterfrågad på marknaden vilket är en av de första frågorna jag ställer mig när jag ska investera i ett bolag. Är det en bra produkt eller tjänst med framtiden för sig? 

Jämför vi H&M med Telia de senaste 10 åren vad gäller omsättningen så kan vi se att H&M under perioden ökat sin omsättning med 264% och har haft en årlig omsättningsökning på 10,21%. Telia däremot visar en motsvarande omsättning under perioden på 11% där den årliga tillväxten endast varit 1,05%. Ännu värre blir det för Telia när man bara tittar på de 5 senaste åren, då har företagets omsättning inte ökat alls.

När det gäller H&M så sägs det nu att det investerare är oroliga för är att marginalerna har minskat för bolaget. Vad jag förstår så beror detta framförallt på att dollarn har stärkts senaste året vilket har gjort att inköpskostnaderna för bolaget har höjts vilket  för en lågpriskedja som H&M innebär att de skulle måsta höja priserna för att kompensera detta. Det vill såklart inte H&M göra då det skrämmer iväg vissa kundgrupper. Som den riktiga amatör jag är ser jag detta som en möjlighet för H&M att stärka sin position istället, lite svälta räv scenario. H&M är ju inte det enda bolaget som får det tufft när omvärldsförhållandena är som dom är, det får ju alla andra också. Kanske finns det en del konkurrenter som inte är lika finansiellt starka som H&M som kanske inte klarar pressen, mumma för H&M tänker jag.

När det gäller Telia så varnar verkligen nästan alla analytiker för aktien nu, vilket gör att jag blir extra sugen på att ha den kvar. Men förutom det är det faktiskt svårt att hitta några andra anledningar att behålla den, i varje fall om man stirrar sig blind på siffrorna. Däremot tycker ändå jag att det finns vissa saker som talar för bolaget i framtiden. Svenska marknaden växer med fler fiberanslutningar än någonsin, Lönsamheten och tillväxten i Finland ökar och att de nu dragit sig ur Euroasien kommer nog att visa sig vara en bra ide tror jag. Vad det verkar så går det ju ändå inte att göra seriösa satsningar i länder som är så sönderkorrumperade, det finns ju en företagskultur även där som företag som har tänkt sig verka tvingas förhålla sig till. Kanske bättre att hålla sig till marknader som man kan då för att undvika allt för mycket smuts under naglarna.

Utdelningarna

Jag har kollat lite på hur mycket bolagen delar ut av sin vinst. Jag har tagit vinst per aktie jämfört med utdelning per aktie och nedan kan ni se resultatet för Telia. Här har jag använt Börsdatas förnämliga tjänst….

Teliajaja-page-001

Av de senaste 10 åren så har Telia 2 år av dessa delat ut mer pengar än vad man har tjänat och det var 2006 och 2015. Här ser ni också att vinsten per aktie inte har ökat alls de senaste 10 åren, de senaste 5 åren har den faktiskt sjunkit rätt drastiskt.

Tittar man på det fria kassaflödet så verkar Telia ha lite problem då det sjunkit sedan 2009 egentligen vilket kan tolkas som att bolaget kan få problem att betala ut stabil utdelning framöver.

Nedan ser ni samma graf fast med H&M siffror..

H&Mjaja-page-001

 

Av de senaste 10 åren så har H&M genererat högre vinst per aktie än vad man har gett ut i utdelningar. Vi kan också se att vinsten per aktie stadigt har ökat i takt med att utdelningarna också har gjort det. Detta tycker jag är imponerande med tanke på att bolaget har öppnat över 400 nya butiker under 2015 och planerar att öppna 425 st under 2016.

Tittar man på det fria kassaflödet senaste 10 åren så kan man se att H&M har ett högt och stabilt kassaflöde vilket jag tolkar som att bolaget kommer att vara en trygg framtida utdelare.

Summa sumarum

Efter att jag tittat på en massa grafer och kurvor å grejer så framkommer en sammantagen bild av att H&M är ett bra utdelningscase medan Telia är mer tveksamt. Detta uttalande gör jag helt baserat på historiska siffror. Bryr man sig bara om det tycker jag caset är ganska lätt egentligen, sälj Telia och köp H&M eller något annat bolag för att maximera avkastningen.

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra än, jag gillar ju Telia. Kollar man på deras siffror senaste åren så ser det inte särskilt ljust ut men jag vill ändå hänga kvar för att se hur det hela utvecklar sig efter turerna i Euroasien. När man nu omallokerar till några fåtal ställen i Europa med stark centrering till hemmamarknaden Norden och Baltikum så kan jag tänka mig en god lönsamhet ändå, stabil åtminstone.

När det gäller H&M så har jag hittills inte tvekat alls, kolla på bolaget. Experterna (vissa) skräms med minskade marginaler som anledning att sälja men jag tänker inte ens på det, kolla bara hur bolaget presterar. 400 öppnade butiker under 2015 och lika många (tom lite fler) ska öppna under 2016. Nya marknader i princip varje år och numera är det svårt att resa någonstans i världen utan att se en H&M påse dinglndes från någons arm. Hur väl framtiden ter sig för H&M tror jag kommer till stor del bero på hur de hänger med online, men jag tycker mig börja höra att de lyckas ganska bra nu och det hade jag faktiskt väntat mig också.

Telia Sonera får vara kvar än så länge men jag avvaktar med påfyllning i bolaget…

H&M är given…

Over and out!

 

 

 

 

4 reaktion på “Liten koll på H&M och Teliasonera”

  1. De som är mest pessimistiska om Telia menar att Telias vinst egentligen är ännu lägre för att de kallar saker för investeringar med avskrivning på flera år när de borde kallas förbrukning och skrivas av direkt.

    Om det är så så kommer vinsten i år kanske se bättre ut men framtida vinster blir (ännu) lägre.

    1. Tja Danne!

      Jag känner igen resonemanget du talar om här och tyck minnas att det kanske inte är en helt ovanlig form av att boosta resultatet. Tror det är rätt många företag sysslar med lite bokföringsfifflande för att hyfsa till siffrorna. Vi får se hur det går för Teliasonera i framtiden!

      Äger du bolaget förresten?

  2. Kan hålla med om det här med lov, skönt att få igång vardagen igen lite hehe.

    Spännande inlägg att läsa kring dina tankar om de två bolagen. Sitter själv med båda bolagen. Och ja, kanske borde man slänga telia överbord och lägga in allt i H&M. Men jag är lite inne på samma spår som dig! Fyller inte på och omallokerar utdelningarna än så länge från Telia.

    1. Tjena Walter!

      Hehe lov är bra, aktievecka är bättre haha. I alla fall under tiden man bygger sin pengamaskin som
      snart halva Sveriges befolkning börjat bygga känns det som.

      Låter som vi prickat ungefär samma strategi när det gäller båda dessa bolag då. H&M kommer jag fylla på i nästa gång om de hamnar i intervallet 160-165 sen kommer jag nog fylla på ytterligare om de åker under 160, nånting sånt ungefär.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *