4 WEEKS EXTREME CHALLANGE rapport uppdatering (dag 7)

Hej!

Som ni vet kör jag en utmaning som i korta drag handlar om att bokstavligt talat träna som en jävla galning under en tidsperiod. Jag gör det för att jag har möjlighet och för att jag har bestämt mig.

Folk snackar alltid om att man måste vara så motiverad och…..bla bla bla. Tror ni Zlatan alltid är motiverad inför varje träning? Tror ni Olsson alltid är motiverad före han ger sig ut i -10 grader och åker 3 mil skidor? Tror ni Sara Sjöström alltid är motiverad när hon kör kortdistanser i bassängen? Tror ni jag var motiverad varje tävling jag åkte på när jag tävlade på elitnivå? Nä, absolut inte, det handlar inte om motivation, det handlar om något annat….

Nämligen att du har bestämt dig. Det är det som avgör om du fixar det eller inte. Har du bestämt dig kan inget hindra dig. Förlitar du dig på motivationen så kommer du snart att ge upp, det är i alla fall min filosofi.

Kuriosa – När jag började utmaningen väge jag 86 Kilo. Ska bli kul att se vad vågen visar sista dagen. Men det får vänta till dess!

Summering av vecka 1 ”4weeks EXTREME challange”

  • Tisdag tom Fredag körde jag minst dubbla pass, ett styrkepass och ett konditionspass.
  • Lördag körde jag ett hela kroppenpass med massor av repetitioner.
  • Söndag vila

Kosten

Har käkat hyfsat bra men fuskat ett par gånger. Har under veckan ätit en godispåse, ett frassemål och även glass igår kväll…..damnit, jag har aldrig påstått att jag är perfekt!

4Weeks EXTREME challange dag 7 (idag) Cirka 60 min

Lunchträning Gym Ben

Övning1 Benpress snett uppåt

Trappa, 20 reps på 20 kilo sen 20 reps på 40 kilo som uppvärmning. Därefter ökade vi stegvis med 40 kilo per set.

80, 120, 160, 200 (kg) körde jag 5 reps vardera.

240,280 körde jag färre reps, kommer inte riktigt ihåg eftersom att jag var grön i ansiktet på slutet. Grymt tungt med ben.

Övning 2 Ben curl?

Ni vet den övning där man kör som i bicepscurl, fast med benen och jobbar med låren? Bra förklaring va?

Här körde vi från lägsta vikten och så körde vi 10 reps på varje skiva så långt vi bara orkade. Han, brandmansgalningen som jag snackat om tidigare, han maxade hela stället. Alltså 10 repetitioner tills det inte fanns någon vikt kvar att öka till.

Jag orkade inte fullt så långt men körde på nästan till slutet. Snacka om att jag höll på sprängas av mjölksyra efteråt, helt galet alltså.

Övning 3 Ben curl med ett ben

Samma maskin fortsatte vi köra i men vi sänkte vikterna rejält och jobbade med ett ben vardera cirka 10 repetitioner på normal vikt på vardera ben. Det här körde vi 2 ggr.

Övning 4

Det finns en järngrej på vårt gym som ser ut som en ring med handtag. Helt omöjlig att förklara om ni inte sett en och jag tror inte att jag hittar den om jag googlar heller. Men man lastar på vanliga vikter (samma som på typ bänkpress) och sen kan man lyfta upp den (som marklyft ungefär). Skillnaden är att vi inte kör med stång utan man står som mitt i järncirkeln och håller i handtag och vitsen är att vikterna bli jämt fördelade så att vi kan bära runt på den här och samtidigt hålla balansen.

Den här lastade jag på 40 kilo på sen körde jag ”step up” på bänk. Jag ställde upp 2 bänkar som blev som 2 trappsteg och så jobbade jag 50 step up på dessa som avslutning.

Luncpasset avslutat

Pass nummer 2, Basket ca 30 min

Samlade ihop några killar och körde lite basket helt enkelt på basketplanen.

Pass nummer 3, Löpning ( cirka 20 min)

Vanlig löpning på väg helt enkelt

Pass nummer 4 (ish) 100 armhävningar, 100 situps

Det här hör egentligen ihop med löppasset men för enkelhetens skull så lägger jag till det som ett eget pass.

Dagens kost…( Ibland skiter det sig )

  • Frukost: Inget
  • Lunch: Inget
  • Middag: Lax i ugn med sallad
  • Mellanmål: Inget
  • Kvällsmål: Blir förmodligen sallad och det som blev över av laxen.

Idag funkade inte kosten, frukost var jag helt enkelt inte hungrig och lunchen blev inte av då benpasset blev lite längre än jag hade tänkt mig. (jag tränar alltså styrkepassen på min lunch på jobbet)

Så blir det ibland. Det lyckas inte alltid.

Tjao!

 

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *