H&M Reflektion

God morgon

Jag jobbade övertid i går och kom hem så pass sent att jag inte orkade skriva ett inlägg, det blev tv-häng i stället. Nu är klockan 06.50 och jag har precis hoppat ur duschen – tv`n dånar på barnkanalen och strax bär det av med 7 åringen till skolan, men först en reflektion på gårdagen.

H&M rapport – reflektion

Gårdagen rapportdag med H&M i spetsen försökte jag följa så gott jag kunde trots att jag jobbade. Men tillgång till internet har jag ju ändå så jag kunde följa med någorlunda trots att jag hade väldigt fullt upp på jobbet.

Vi börjar med 2 punkter som jag egentligen tycker var ganska ointressanta i går.

  1. Analytikernas förväntan: På ett sätt kan det vara lite kul att jämföra siffrorna med analytikerhusens gissningar. Men på ett annat sätt är det ju helt ointressant vad de tror, det intressanta är ju utvecklingen och försäljningen hos bolaget i sig.
  2. Siffrorna i sig: Konstigt att säga att siffrorna i sig har mindre betydelse den här gången men jag tycker att fokus bör vara på förändringen – Alltså, lyckas H&M bryta de senaste årens utveckling, är man på gång att vända skutan? Det är det jag kommer att fokusera på i helgen.

Jag tycker H&M rapport är den mest intressanta i år eftersom att jag tror att uppsidan är stor för bolaget om man visar att man bryter den negativa vinsttrenden. Lite blandad information som jag funderat på….

  • Att lagret vuxit: VD försöker trycka på att lagersammansättningen har förändrats och är bättre – men jag nöjer mig inte med det utan vill se att det faktiskt minskar.
  • Storbrittanien – 38% ökning Online, 1% minskning i fysiska butiker.
     Kina (+24 procent), Indien (+43 procent) och Ryssland (+27 procent)
  • Capex (kostnader för nya investeringar) kommer minska 2019 jämfört med 2018.
  • Man stänger butiker på mogna marknader och och öppnar nya butiker på tillväxtmarknader.

Det kanske mest intressanta nyckeltalet hos H&M just nu tycker jag är rörelsemarginalen. Den visar vad som blir kvar efter vinst efter att efter att kostnaderna betalats. (Det ska täcka räntor och skatt också, för den petiga)

Rörelsemarginalen 2013 tom 2017,

Som ni ser har Rörelsemarginalen Sjunkit i rask takt år för år åtminstone sedan 2013, det är inte bra. Detta kommer H&M att måsta vända väldigt snart. Rörelsemarginalen för 2018 är nere på 7,4% och resultat tappet fortsätter alltså. Nästa helårsrapport hoppas jag att den här trenden är bruten.

Nu måste jag skjutsa dottern till skolan innan det är för sent!

Ha en bra dag!

Leave a Reply

avatar
  Subscribe  
Notify of